Stockholm-Västerled

Grundades tisdag 26 augusti 1980
Klubb 13073 - Distrikt 2350 - Charternummer Stockholm - Västerled Rotaryklubb

Stockholm – Västerled Rotaryklubb startades i september 1980 med charterpresident Folke Kjellnäs och 28 medlemmar. Klubben är en avknoppning  från Bromma Rotaryklubb.  Klubben arbetar med Rotarys stora tanke från 1911, ”Service above self”, som fritt översatts av en klubbmedlem till ”Omtanke utan baktanke”.

Ett större Rotary Foundation-projekt drevs under slutet av 80- och början av 90-talet i samverkan med Waxholms RK och SIDA med hjälp till en skola för döva barn på Sri Lanka. I början av 2000 startades arbete för att hjälpa igång en Rotaryklubb i Lettland, Gulbene RK, som också chartrades år 2000. Hjälpbehovet var stort och 2013 startades ett skolprojekt i Gulbene i samverkan mellan vår vänklubb sedan 6 år, Rodgau RK i Tyskland, och Gulbene RK.

År 2001 startade också klubben den årliga Jazzfesten på Nalen. Intäkterna har varit till viktiga för klubbens större satsningar. Totalt sett under dessa år har mer än 1 mkr utdelats som stöd för olika projekt till bl a

Rädda Barnen
Fryshuset
Ersta Diakoni
Stadsmissionen
Rotarys Läkarbank
Alvik Basket
Glöm aldrig Pela och Fadime

I närområdet stöder klubben elevprojektet, UF, ”Ung företagsverksamhet” vid Bromma Gymnasium. Inom Rotarys ungdomsutbyte har klubben gett många ungdomar möjlighet till ett studieår utomlands, oftast i USA eller Australien. Vi har också tagit emot utländska studerande till Bromma.

Den världsomfattande insamlingen Polio Plus har också engagerat medlemmarna till insamlingar för att stoppa polio i världen. Senaste satsningen gäller Rädda Mälaren, ett projekt i vårt närområde och inom ramen för Rotarys inriktning på hållbarhet.

Medlemmar

Aktiva medlemmar 46