Samarbete med Bromma gymnasium

måndag 29 augusti 2016

BL

Stockholm-Västerled Rotaryklubb har haft ett långvarigt samarbete med närliggande Bromma gymnasium. Syftet har varit att bygga broar mellan skolan och verkligheten

Rotary som anses vara världens största yrkesnätverk har många kompetenta människor i sin organisation genom sitt nätverk i samhället.

Rådgivande styrelse

Vi etablerade en rådgivande styrelse i början av 2000-talet. Skolan hade stora problem i samband med ett tragiskt mord på skolan. Vi bildade en styrelse som skulle stötta rektorn i arbetet att bygga upp en skola där alla elever önskade gå. Styrelsen bestod av personer från olika intressegrupper ex företagare, idrottsföreningar, kyrkan, statliga myndigheter, föräldrar m fl. Arbetet pågick i ca 4 år.

Inspirationskvällar – träffa förebilder

Vårt engagemang i Bromma gymnasium har också visat sig i att vi anordnat inspirations-kvällar för skolans elever. Första gången för 2:a resp 3:e årskurserna men senare även för alla elever, en aktivitet, som blev mycket uppskattad. Senaste gången som var 2014 samlade vi inte mindre än ca 900 elever och 50 lärare.

Detta har vi gjort genom att låta namnkunniga personer berätta om sin yrkesväg. Eleverna får lyssna till goda förebilder, personer som har lyckats med sitt yrke men som i många fall haft en tuff väg att nå sina mål. Senaste gången fick eleverna lyssna till Petra Mede (programledare), Christer Fuglesang (astronaut), Gustaf Öhrn (VD), Cecilia Skingsley (vice riksbankchef) och Robert Aschberg (journalist). De sista fyra har alla gått på skolan.

Ung Företagsamhet*

Nu är klubben starkt involverad i projekt som alla elever i sista årskursen erbjuds att medverka i, om skolledningen så önskar. Det är vad vi kallar Ung Företagssamhet, förkortat UF. Eleverna startar på hösten sina egna riktiga företag. Man utser olika funktioner i företaget och tar fram en produkt som skall marknadsföras. Man upprättar affärsplaner, budgetar mm. I företaget kan ingå ca 4 elever för att därigenom få en effektiv och företagslik organisation. Hittills har vi utsett bästa företag genom att läsa affärsplaner, men till hösten kommer vi i Rotary att ingå som rådgivare i företagen. Varje företag behöver minst en rådgivare och den personen skall vi försöka hitta i Rotarys nätverk. Nästa läsår kommer det att bildas ca 30 företag fördelat på ca 140 elever. Av dessa elever är uppskattningsvis ca 25 % invandrare. Detta kan alltså definieras som ett integrationsprojekt men även som ett utbildningsprojekt.

När vårterminen slutar delar vi ut stipendier och diplom till de bästa företagen.

Det kommande läsåret samverkar vi även med andra klubbar i Stockholmsområdet. Det är ett bra sätt att utveckla Rotarys medverkan, och förhoppningsvis blir det så småningom ett imageskapande projekt för Rotary som organisation. Kanske kan det attrahera yngre personer att intressera sig för ett medlemskap.

Bromma den 15 juni 2016

Gunnar Ewetz

Bilden visar det vinnande företaget i UF 2016, Dunk AB. Företaget sålde kundanpassade mobilskal och marknadsförde sina produkter genom sociala medier.

*Ung Företagsamhet är en politiskt obunden, ideell utbildningsorganisation och är en del av den globala organisationen Junior Achievement. Sedan 1980 har vi utbildat gymnasieelever i entreprenörskap genom processutbildningen UF-företagande. Läsåret 2015/2016 driver 26 430 gymnasieelever i Sverige företag.